SKOTLAND

Vejledning om ABA skal revideres efter kritik

Den skotske regering er blevet tvunget til at revidere sine officielle retningslinier om behandling af autisme efter en forælder har påpeget alvorlige mangler og fejl i afsnittet om ABA – anvendt adfærdsanalyse. Sidste år udgav regeringen fælles retningslinier i behandlingen af autisme – Autism Toolbox. De bliver nu omskrevet efter kritik fra moderen til en dreng med autisme.

Christine Mahonys 13 årige søn Lewis har autisme og indlæringsvanskeligheder. Lewis har været i ABA-behandling i 11 år for at udvikle hans færdigheder og kontrollere hans ekstreme problemadfærd. Ifølge moderen har ABA-behandlingen gjort det muligt, at holde drengen hjemme i familien i stedet for at placere ham på en døgninstitution.

Christine Mahony har over for regeringen påpeget alvorlige fejl og mangler i beskrivelsen af ABA i Autism Toolbox, hvor det hedder, at dokumentationen for ABAs effekter er ’videnskabelig tvivlsom’ og at ’robust evidens ikke foreligger’. Christine Mahony har især kritiseret opsummeringen af effekterne af ABA, som i Autism Toolbox er formuleret på følgende måde:

Resultater: de tidligere positive resultater fra Lovaas (1987) har vist sig at være videnskabeligt tvivlsomme (Shea, 2004) og robust evidens for metodens effekter foreligger ikke (SIGN, 2007).

Mulige styrker: forbedret funktionsevne

Mulige ulemper: ikke klart, hvilke elementer i interventionen, der er aktive; intensiteten kan udelukke andre effektive interventioner; langtidsfordele er usikre.

Regeringen bad på baggrund af kritikken uafhængige eksperter om at vurdere retningslinierne. Disse konkluderede, at manglerne i beskrivelsen af ABA var så alvorlige, at hele afsnittet om interventioner i forhold til autisme skal revideres. Der er tale om en underkendelse af de forskere fra National Centre for Autism Studies University of Strathclyde, som har bidraget til udarbejdelsen af Autism Toolbox.

Ministeren for børn og unge, Adam Ingram, har nu skrevet til de lokale myndigheder og har advaret dem imod at basere afgørelse på beskrivelsen af interventioner i regeringens Autism Toolbox.

En talsperson fra ministeriet siger til The Times, at Autism Toolbox blev skrevet af et team af fagfolk, men at et enkelt afsnit om interventioner nu skal revideres, således at det reflekterer den nyeste viden på området.

Christine Mahony siger til The Times, at hun er positivt overrasket over regeringens hurtige reaktion på hendes kritik.

Kilde: The Times Educational Supplement, 25. juni 2010

Dunlop, A.W., Tait, C., Leask, A., Glashan, L., Robinson, A., & Marwick, H. (2009). The Autism Toolbox: An Autism Resource for Scottish Schools. Glasgow: Scottish Autism Service Network and National Centre for Autism Studies University of Strathclyde.

Autism Toolbox kan downloades fra den skotske regerings website

Tidligere artikler om ABA i Skotland:
Første ABA-supervisor i Skotland
Møde om første ABA-skole i Skotland
Afhandling om adfærdsanalyse vinder pris
Parlamentsmedlem vinterbader for ABA-behandling
Børn med autisme er ofre for postnummer-lotteri
Principiel domstolsafgørelse til fordel for forældre

 

Redaktionen /26.07.2010