NORGE

500 adfærdsanalytikere mødes i Oslo

500 adfærdsanalytikere fra hele verden – heraf en håndfuld danskere - mødes i weekenden den 7. - 9.- august 2009 til den femte ABAI International konference, der afholdes i Oslo. Konferencen præsenterer den nyeste adfærdsanalytiske forskning fra både universitetsansatte forskere og fra praktikere, som fremlægger behandlingsresultater.

Konferencen er en mini-udgave af den store konference, der hvert år afholdes i USA, og hvor der normalt er mere end 4.000 deltagere. De internationale konferencer afholdes hvert andet år og på skift i forskellige verdensdele. Tidligere konferencer har været i Sydney (2007); Beijing (2005); Brasilien (2994) og i Venedig (2001). Formålet med at arrangere disse internationale konferencer er at formidle information om adfærdsanalyse uden for USA.

Oslo-konferencen byder på oplæg fra en række førende adfærdsanalytiske forskere. Blandt disse er William L. Heward, som er professor emeritus ved Ohio State University. Han er medforfatter til den mest udbredte lærebog i anvendt adfærdsanalyse - Applied Behavior Analysis (sammen med John O. Cooper and Timothy E. Heron) samt Exceptional Children: An Introduction to Special Education, som er oversat til en lang række andre sprog. Professor Heward holder en forelæsning om Why Be a Behavior Analyst?

 Mark L. Sundberg er privatpraktiserede adfærdsanalytiker og en af hovedpersonerne i udviklingen af ABA-varianten Applied Verbal Behavior, der i stigende omfang anvendes som metode i tidlig og intensive adfærdsanalytiske tilbud til børn med autisme. Sammen med James W. Partington har Mark Sundberg skrevet træningsmanualen i Verbal Behavior - Teaching Language to Children with Autism or Other Developmental Disabilities – og har udviklet udredningsværktøjet Assessment of Basic Learning and Language Skills (ABLLS). Sundberg taler om Identifying and Removing Barriers That Impede Language Acquisition for Children With Autism

R. Douglas Greer er professor i uddannelsespsykologi ved Columbia University Teachers College og stifter af ABA-skolen Fred S. Keller School og den adfærdsanalytiske undervisningsmetode for børn med autisme, som især er blevet udbredt i republikken Irland: CABAS. Douglas Greer taler om How Children Come to Learn in New Ways.

 Praktikere fremlægger deres behandlingsresultater i form af postere, som er en skriftlig og visuel præsentation. Blandt disse fremlæggelser finder man emner som PECS, Discrete Trial Teaching, problemadfærd, enkeltintegration af børn med autisme, motorisk træning af børn med autisme, brugen af Aggression Replacement Training, toilettræning, Pyramid Approach, gruppebaseret undervisning, mandtræning, videomodellering m.v.

I alt er der 84 forskellige sessioner fordelt på i alt flere hundrede forelæsninger, symposier, paneldiskussioner, fremlæggelse af papers og poster-præsentationer. Der er 44 præsentationer om autisme, 7 om udviklingshæmning og 6 præsentationer om verbal adfærd.

Læs om BAI 5th International Conference organisationens website

Tidligere artikler om ABA-behandling i Norge:
Dokumentar om ABA-behandling på norsk tv
TIPO skal evalueres af Social- og helsedirektoratet
Kontrakt med TIPO i Bergen forlænges
Norske erfaringer med anvendt adfærdsanalyse

Joi Bay / 28.04.2004