USA

To adfærdsanalytikeres råd til juleferien

Hvert år inden juleferien skriver adfærdsanalytikere gode råd til, hvordan man som familie bedst kan overleve juleferien med et barn med autisme. 2007 er ingen undtagelse. De vejledninger, vi i år har valgt at skrive om, kommer fra det adfærdsanalytiske it-firma TeachTown i Washington og fra Barber National Institute – et ABA-center i Pennsylvania.

Dr. Shannon Cernich – som er forsker i TeachTown – skriver, at juleferien kan være en svær tid for børn med autisme, fordi børnene har for megen fri tid, for få rutiner og på grund af julegaverne. Juleferien er mange dage med seks til otte timers ustruktureret tid for børnene. Derfor er det nødvendigt for forældre at strukturere den frie tid for barnet med autisme. Det er vigtigt at planlægge aktiviteter til hver dag i ferien og at fremstille materialer, der kan forberede barnet på de planlagte aktiviteter – fx billeder. Hvis det er muligt, er det en god idé at inddrage barnet i planlægningen af aktiviteterne.

Vær også forberedt på, at det kan blive nødvendigt at revidere planerne, og afsæt tid aftenen før og om morgenen til at genvurdere om den planlagte aktivitet stadig er en god idé. Alle ændringer skal kommunikeres til barnet med autisme – evt. vha. visuel støtte, hvis det er nødvendigt. Især rejser og besøg skal planlægges nøje og gennemgås sammen med barnet – evt. via en social historie.

Juleferien indbefatter meget ofte besøg af eller hos mennesker, som man ikke ser ret ofte. For barnet med autisme kan disse mennesker opfattes som totalt fremmede, og han eller hun reagerer måske som om de var fremmede. Mødet med en fjern slægtning i løbet af juleferien kan blive en meget ubehagelig oplevelse, hvis barnet med autisme reagerer med uhensigtsmæssig adfærd – fx et raserianfald – på mødet med tante Magda, eller når tanten forsøger at få et knus. Besøg skal derfor forberedes med indlæring af navn og udseende og evt. med en social historie.

Juletid er gavetid, og netop gaver kan risikere at ende som en stor skuffelse for slægtninge til børn med autisme. Shannon Cernich skriver om sine personlige erfaringer fra engang hvor hun som uddannet adfærdsanalytikere mente at have købt det perfekte pædagogiske legetøj til en dreng, som hun havde i behandling. Drengen åbnede sin gave, men var helt ligeglad og ingen adfærdsanalytiske teknikker kunne få han interesseret i netop denne gave. Sådanne problemer kender alle familiemedlemmer til et barn med autisme, og der er ikke noget at gøre ved det. Uanset hvor godt udvalgt en julegave er, risikerer man at barnet er totalt uinteresseret og ganske utaknemmeligt.

Dr. Maureen Barber-Carey er vicedirektør for Barber National Institute. Hun har følgende jule-råd til forældre til børn med autisme:

Overfyld ikke tidsplanen
Der er grænser for, hvad et barn med autisme kan magte i løbet af en dag i juleferien. Et eller to familiebesøg per dag kan være mere end nok til et sådant barn. Begræns længden af besøg, og sørg for at barnet ikke skal tilbringe 2-3 timers ustruktureret tid under et besøg. Det er bedre, at ankomme lige før spisning og tage af sted lige efter. Hvis der står besøg på programmet, så sørg for at der resten af dagen er velkendte aktiviteter for barnet med autisme.

Træning gør mester
Skriv en social historie i god tid i forvejen og træn de færdigheder, som barnet med autisme, skal kunne mestre. Det kan fx være, at gå hen til alle gæster, give hånd og ønske glædelig jul.

Brug aktivitetsoversigt
Giv barnet en kalender og en oversigt over, hvordan et julebesøg vil forløbe (evt. med visuel støtte); fx

16:30

Køre af sted

17:15

Ankomme til venners/families hjem

17:15 – 17:40

Besøgstid

17:40 – 17:50

Spise aftensmad

17:50 – 18:00

Pause og en gåtur uden for

18:15

Spise dessert

18:30

Hjemkørsel

Skærmning
Medbring en bog eller noget godt legetøj og find et roligt værelse, hvor barnet kan være når det har brug for en pause.

Planlæg efter barnets behov
Kør om muligt I to biler. Hvis det bliver nødvendigt at tage af sted sammen med barnet med autisme, så kan resten af familien blive. Hvis man har to biler, så slipper man for dårlig samvittighed over at barnet med autisme dirigerer hele familiens dag.

Etablér et ad hoc team
Udpeg nogle familiemedlemmer eller venner, som har forståelse for barnets behov, og bed dem om at tage en tørn, således at du selv kan få en pause.

Sørg for at beskæftige barnet med autisme
Hvis I selv skal have julegæster, så forsøg at involvere barnet med autisme i forberedelserne – fx ved at farvelægge bordkort, at tage imod overtøj osv. Lav en liste over opgaver, som barnet kan klare, og lad ham eller hende krydse opgaverne af efterhånden som de er udført.

Forstærk dig selv
Hvis dagen går godt, så husk at lykønske dig selv. Lav en liste over hvad der hjalp dit barn til at overkomme dagen og notér ideer til kommende helligdage.

Tilgivelse giver fred i sindet
Hvis dagen har været krævende, så

Kilder:
Dr. Chris’ Autism Journal, 12. december 2007
Dr. Maureen Barber-Careys Holiday Stress Reducers for Parents, december 2007

 Dr. Shannon Cernich har mere end 10 års erfaring som adfærdsanalytiker. Hun har tidligere arbejdet som lærer, har en ph.d.-grad fra University of California at Irvine og er certificeret som Board Certified Behavior Analyst (BCBA). Hun arbejder som klinisk koordinator og forsker i TeachTown.

Dr. Maureen Barber-Carey er vicedirektør for Gertrude A. Barber National Institue. Hun har en doktorgrad i Educational Administration fra Columbia University Teacher’s College.

Se også artiklen ABA-vejledere giver råd om jul for et barn med autisme

Redaktionen /17.12.2007