ENGLAND

Baron-Cohen fremhæver anvendt adfærdsanalyse som behandlingsmetode

I det seneste nummer af helsebladet Pulse Magazine , som udgives af Northern Devon Healthcare Trust i England, fremhæver den fremtrædende engelske autismeforsker Simon Baron-Cohen tidlig intervention generelt og anvendt adfærdsanalyse specifikt som behandlingsmetode for børn med autisme. I bladet bliver Baron-Cohen interviewet af lægen Linden Ruckert, som bl.a. spørger om behandlingsmuligheder. Baron-Cohen svarer:

»Der er faktisk ingen farmakologiske interventioner i forhold til autisme, så de foretrukne tilgange er tidlige, intensive og strukturerede adfærdsmæssige interventioner, så som anvendt adfærdsanalyse, træning af sociale færdigheder, talepædagogik og tilsvarende tilgange«.

Simon Baron-Cohen er leder af Autism Research Centre (ARC) i Cambridge (UK) og er professor i Developmental Psychopathology ved University of Cambridge. Han er oprindelig uddannet ved universitetet i Oxford og har doktorgrader i både psykologi og psykiatri. Han er desuden forfatter til en række bøger om autisme og er især kendt for sit bidrag til udviklingen af teorien om den manglende mentaliseringsevne hos personer med autisme og for sin teori om sammenhængen mellem autisme og maskuline gener. Hans forrige bog om autisme som en ekstrem form for maskulinitet er oversat til dansk.

Baron-Cohen bliver i interviewet også spurgt om, hvorfor autisme er mere udbredt blandt drenge end blandt piger. Han giver tre forskellige forklaringer på dette spørgsmål:

Genetiske faktorer: det kan vise sig, at generne for autisme er kønsspecifikke eller kønsrelaterede. Det vides endnu ikke. Men vi ved, at autisme nedarves i familier og har en stærk genetisk komponent. Tvillingeundersøgelser viser en arvelighed så høj som 90 procent.

Hormonelle faktorer: det er blevet dokumenteret at mængden af testosteron i fostertilstanden er relateret til barnets sociale og sproglige udvikling efter fødslen. Eftersom mandlige fostre producerer mindst dobbelt som meget testosteron som kvindelige fostre, og eftersom vi ved fra dyrestudier, at testosteron i fostertilstanden påvirker hjerneudviklingen og efterfølgende adfærd, så kan det vise sig, at denne faktor kan spille en vigtig rolle i udviklingen af autisme.

Diagnostiske faktorer: det kan tænkes at piger bedre kan skjule deres autistiske træk ved at imitere kammerater i en sådan grad, at deres adfærd ikke giver anledning til forældres eller læreres bekymring, og at piger derfor sjældnere henvises til diagnosticering. Selv når piger bliver udredt, kan deres tillærte sociale adfærd bedømmes som god og deres symptomer bliver derfor ikke vurderet som alvorlige nok til en autismediagnose. Når piger bliver diagnosticeret har de typisk mere alvorlige autistiske træk, hvilket kan tyde i retning af, at piger med autisme kun opdages når deres adfærd er meget atypisk.

Baron-Cohen kommenterer i interviewet også det voksende antal autismediagnoser. Han siger, at autisme sandsynligvis har eksisteret hele tiden, men at den voksende udbredelse i de senere år skyldes følgende faktorer:

Før 1990erne blev autisme opfattet som en kategorisk diagnose – enten har et barn autisme eller ikke. Men på det tidspunkt fremførte børnepsykiateren Lorna Wing sin hypotese om at autisme er et spektrum af forstyrrelser – en opfattelse, som i dag er anerkendt. Siden 1994 har Aspergers syndrom officielt været en del af autismespektrumforstyrrelserne, og den store stigning i antallet af autismediagnoser stammer netop fra 1990erne. Før inklusionen af Aspergers syndrom sagde man at 75% af alle børn med autisme også var mentalt retarderede – i dag er det 75% som er normaltbegavede og det skyldes netop de mange diagnoser med Aspergers syndrom.

Kilde: Pulse Magazine, no. 59, Spring 2006, 14. februar 2006

Bøger skrevet eller redigeret af Baron-Cohen
Autism: The Facts (OUP, 1993)
Mindblindness (MIT Press, 1995)
The Maladapted Mind (Blackwells, 1996)
Teaching children with autism to mind read (Wiley, 1998)
Understanding Other Minds (OUP, 2001)
Mind Reading: an interactive guide to emotions (DVD) (Jessica Kingsley, 2003)
The Essential Difference: Men, Women and the Extreme Male Brain (Penguin UK/Basic Books, 2003) – oversat til dansk: Den afgørende forskel. Kvinde, mand – hjerne og køn (Akademisk Forlag, 2005)
Prenatal Testosterone in Mind (MIT Press, 2005).

Tidligere artikler om ABA-behandling i England
Sejr for ret til ABA-skoletilbud
About a Boy
Specialet, der gik verden rundt
Skolekonflikt stadig uløst
TreeHouse School flytter
Samarbejde mellem forretningsfolk og ABA-skole
Trusler om retssager imod stiftere af ABA-skole
Ny fond til forskning i behandling af autisme
Ny teknologi i dataregistrering af ABA-træning
Advokater fører ankesager
»Modstanden har gjort os stærke«
Gave på 22 mio. til ABA-skole
Fire godkendte ABA-uddannelser på De Britiske Øer
Step by Step er klar til at åbne
Pensionistægtepar samler ind til 2-årigs behandling
Myndighed ombestemmer sig om ABA-behandling
Familie flytter forgæves for at få ABA-behandling
Portræt af en engelsk ABA-pioner
Forældre opfører ABA-skole
Behandlingstilbud var ulovligt
Endnu en støttefest for ABA-behandling
Pressionsgruppe for tidlig og intensiv behandling
Privat fund-raising til ABA-behandling
Ret til intensiv behandling afgøres i stigende grad i retssystemet

Joi Bay / 25.02.2006