FILMOMTALE

Dokumentarfilm om fire børns behandling

På filmfestivalen ReelHeART International Film Festival i Toronto havde en film om ABA-behandling premiere. Det drejer sig om filmen Recovered - Journeys Through the Autism Spectrum and Back, som følger fire børn, der efter behandlingen ikke længere har en autismediagnose. Dokumentarfilmen fungerer samtidig som en reklame for ABA-centeret Center for Autismand Related Disorders i Los Angeles (CARD), der har superviseret de fire behandlingsforløb.

De fire børn, som følges i filmen – Brett, Ruffin, Nick og Janna – er nu teenagere og filmen følger dem fra de starter i ABA-behandling som småbørn. Som teenagere bliver de interviewet om, hvordan de har oplevet deres behandling, og der er også interviews med deres trænere, deres forældre og med lederen af Center for Autismand Related Disorders – adfærdsanalytikeren og psykologen Dr. Doreen Granpeesheh.

Filmen er baseret på videooptagelser af de børn, der indledte deres behandling i 1993. På daværende tidspunkt blev ti børn videooptaget, men da man 15 år senere opsøgte disse børn, lykkedes det kun at finde seks af dem. Af disse accepterede fire familier, at børnene kunne deltage i videoprojektet. Alle fire var i mellemtiden blevet af-diagnosticeret – i al fald for deres autismediagnoser. Historien melder ikke noget om eventuelle sidediagnoser eller nye diagnoser.

Mens det er Center for Autismand Related Disorders, som har stået for de oprindelige videooptagelser, så er det dokumentarfilm-instruktøren Michele Jaquis, der har foretaget de opfølgende interviews og som har redigeret filmen.

Michele Jaquis siger i anledningen af festival-visningen, at hun altid har været interesseret i film, der engagerer publikum på et følelsesmæssigt niveau og udforsker komplicerede emner filmisk. Det har været en udfordring for disse børn og deres familier at gå tilbage i tiden og genopleve den lange behandlingsproces, fortæller Michele Jaquis.

Læs om dokumentarfilmen på websitet http://www.recoveredautism.com/default.asp. Herfra kan filmen købes. Prisen er US$ 41.95 (212 DKK), hvilket inkluderer forsendelse men ikke importtold, moms og fortoldningsgebyr.

Redaktionen /07.10.2009